Rikard lever sitt liv

En trafikolycka på nyårsafton 1988/1989 gjorde Rikard Gass förlamad från bröstkorgen och nedåt. Rikard blev rullstolsburen efter att ha skadat sin nacke och ryggmärg och har behövt assistans sedan dess. Sedan 2014 är han medlem och uppdragsgivare hos Kooperativet Olja – och även ledamot i styrelsen.

Som rullstolsburen vet Rikard hur viktigt det är med assistans för att klara av delar av vardagen. Som ledamot i Kooperativet Oljas styrelse hoppas han kunna vara med och påverka både sin egen och andras situation, när det handlar om assistans, i rätt riktning. Tidigare har Rikard haft kommunal assistans, vilket fungerade bra under en längre tid. De senare åren upplevde han dock att det började bli allt svårare att kommunicera och få assistansen på det sätt som han själv behövde.
– Det blev allt hårdare riktlinjer där assistansen mer var knuten till mitt boende snarare än till mig som person. Man fick exempelvis inte resa utomlands, säger Rikard.
– Mot slutet handlade det mer om vård och omsorg än personlig assistans och det var svårt att få till en flexibilitet hos kommunen. Rikard började titta på internet, på Assistanskollen, och jämförde olika anordnare som han också kontaktade. Däribland Kooperativet Olja.
– Formen av ett kooperativ tilltalade mig, berättar Rikard. Valet föll således på Kooperativet Olja och han fick han prata med LSS-ansvarig Annelie Söderström. Han fick också en arbetsledare för sina assistenter och tillsammans anställdes några nya assistenter.

– Jag är med så mycket som jag önskar i utformningen av min assistans och jag får dela mina önskemål om vad jag tycker är viktigt hos en assistent utifrån hur det fungerar hos mig. På så sätt blir det väldigt skräddarsytt.
– Dessutom känner jag mig alltid väl bemött och välkommen in, bara för att ta en kopp kaffe eller prata med någon. Det är också två av de stora fördelarna; tillgängligheten och att det är en sån öppen atmosfär.

Efter att Kooperativet Olja hade lärt känna Rikard och sett hans engagemang ringde valberedningen honom och frågade om han var intresserad av en plats som ledamot i styrelsen. Rikard tackade ja och fick gå en utbildning för att få mer kunskap om hur en styrelse fungerar.
– Det viktiga är att ha en effektiv styrelse och det tycker jag att Olja har. Här sitter såväl medlemmar, uppdragsgivare och anhöriga som Kooperativet Oljas vd Ulrika Karlborg, säger Rikard.
– Som medlem och ledamot i styrelsen är jag verkligen med och påverkar hur kooperativets utformning och riktning ser ut. Det är helt suveränt.

I den kommunala assistansen var det inte givet att Rikard ens fick vara med på arbetsplatsträffarna, det var i stället något han fick säga till om. Det är däremot en självklarhet på Olja.

– Det är ju mig det handlar om, säger Rikard, som har valt att vara med på varannat personalmöte. Vid de andra tillfällena går de igenom sådant som Rikard inte känner är relevant för honom, exempelvis schemaläggning.
– En annan stor fördel är att det känns tryggt och stabilt. Eftersom det är ett kooperativ går pengarna runt, det är inget som delas ut i utdelningar eller vinster, utan de som arbetar får lön. Finns det något som inte är bra med Kooperativet Olja?
– Ibland kan det vara svårt med rekrytering och att hitta rätt, men det beror mer på situationen i samhället än om Olja. Även om min arbetsledare har andra uppdrag utöver mitt, svarar hon alltid när jag hör av mig.
– När någon av assistenterna blir sjuk får assistenterna själva lösa det, men de har bra backup med arbetsledare, jourtelefon och teamtelefon. Ibland kan man önska att det fanns en gemensam personalpool eller liknande som kunde underlätta. Det är en fråga som ledningen har jobbat med och som vi också har diskuterat i styrelsen tidigare. Kanske kan det bli möjligt framöver.

Rikard värdesätter Oljas transparens och engagemang och att många av dem som jobbar där har egen erfarenhet. Att de är duktiga på det de håller på med, att verksamheten är lagom stor, att de finns i Jönköpings län och är tillgängliga rent geografiskt är fler fördelar. Om det är någon som går i tankarna att byta anordnare, vad skulle du säga till dem?
– Förutom det som redan har sagts, vill jag förtydliga tillgängligheten och att inflytandet i kooperativet är en stor trygghet. Jag vet att pengarna från Försäkringskassan går till assistans och ingenting annat. På frågan om hur Rikard upplevt arbetssättet och om några särskilda insatser ägt rum hos Kooperativet Olja så här i coronatider, kommer svaret direkt.
– För egen del upplever jag att de har varit väldigt snabba och tydliga med att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer, men att de ändå har kunnat tillgodose individens personliga behov och önskemål utifrån situationen.

På kooperativets interna sida (Insidan) kan anställda och medlemmar alltid ta del av den senaste informationen och uppdateringar om vad som händer under en ”coronaflik”. Här kan också assistenterna gå in och läsa senaste nytt gällande uppdateringar kring hantering av de olika berörda delarna.
– Olja är väldigt bra på att anpassa sig efter omständigheterna. Och även vara med och stärka upp i samhället för en bra assistens. De bjuder in politiker från flera olika partier som får komma in och se hur Olja fungerar, säger Rikard och fortsätter:
– Det är också jätteviktigt att höja standarden för yrket, det är en bortglömd grupp som behöver ha mycket kompetens för jobbet. De ska vara väldigt flexibla, ha mycket empati och kunna lära känna och ta människor. Rikard hoppas att det schablonbelopp som har varit detsamma under flera år ska höjas hos Försäkringskassan så att även de personliga assistenternas löner kan höjas, vilket är ett problem i dag.
– Jag hoppas verkligen att man värderar vård, omsorg och assistans betydligt mer framöver och kanske bryr vi oss mer om varandra efter den här pandemin, säger Rikard.
– Det är bättre att ha bra människor omkring sig och vara glad, än att ha en ny SUV på garageuppfarten.